İki gün sürecek Türkiye-AB KİK 42. Toplantısı, Nevşehir’de başladı. Nevşehir Ticaret ve Sanayi Odası’nın mesken sahipliğinde yapılan toplantının açılışında konuşan Türkiye-AB KİK Eş Başkanı ve TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, toplantının AB ve Türkiye ortasındaki güçlü paydaşlığı simgelediğini belirtti. Müspet gündemi sürdürmeyi ümit ettiklerini lisana getiren Hisarcıklıoğlu, şöyle konuştu:
“Bugün için tahminen Türkiye-AB iştirak süreci fiilen yürümüyor. Bununla birlikte son devirde ‘yüksek seviyeli diyalog’ toplantıları dâhil, müspet gündem oluşturacak bir dizi gelişme yaşanmaya başladı. Gümrük Birliği sayesinde iktisadi bağlantılar sürat kesmedi. 2023 yılı prestijiyle Türkiye AB’nin 5. büyük ticaret ortağı haline gelmiştir. Ülkemiz sanayi üretim yapısı, AB bedel zincirleriyle başarılı bir entegrasyon süreci geçirmektedir. 2023 yılında Türkiye-AB mal ticareti hacmi 206 milyar avrodur. Hizmet ticaretimizse 35 milyar avrodur. AB tıpkı vakitte Türkiye’nin en değerli yabancı sermaye yatırımı kaynağı haline geldi. Dolayısıyla Gümrük Birliği bilhassa mal ticareti için Türkiye ile AB ortasındaki en güçlü bağ olmaya devam ediyor. Gümrük Birliği’nin kapsamını genişletme ve işleyişinde düzgünleşme gereksinimini da hepimiz biliyoruz. Ben birebir vakitte Eurochambres’ta lider yardımcısı olarak misyon yapıyorum. Avrupa iş dünyası da Gümrük Birliği modernizasyonunu destekliyor. Bunu başarmalıyız.”
Seyahate vize engeli
Hisarcıklıoğlu, Karma İstişare Komitesi’nin Türkiye tarafını oluşturan personel ve memur sendika konfederasyonları, patron, esnaf, tarım, bayan kuruluşlarının temsilci ve üyelerinin vize sorunu yaşadığını vurgulayarak, “Komitede temsil edilen kurumların tamamı, AB üyesi ülkelere seyahatte vize temininde önemli problemler yaşıyor. Bu durum toplumsal ve iktisadi bağlantılarımızın gelişimini son derece olumsuz tarafta etkilemeye başladı. Sorunun hemen çözülmesi gerekir” sözlerini kullandı.
“Taşıma kotaları yetersiz”
Taşıma kotalarının yetersizliğinden de şikâyetçi olan Hisarcıklıoğlu, “Türkiye-AB ortasındaki ticarette karayolu nakliyeciliği, süratli mal teslimatı için önemli bir lojistik avantaj sağlamaktadır. Lakin var olan taşıma kotaları, ithal ve ihraç edilen malların teslimatını geciktiriyor. Maliyetleri de artırıyor. Karayolu taşıma kotaları problemini çözmemiz gerekiyor” dedi.
Türkiye’nin coğrafik rolü
Avrupa Ekonomik ve Toplumsal Komitesi Üyesi ve Türkiye-AB Karma İstişare Komitesi Eş Başkanı Veselin Mitov ise, kuzey ve güneydeki iki büyük çatışma ortamının ortasında yer alan Türkiye’nin coğrafik pozisyonu prestijiyle değerli bir rol oynadığını söyledi. Avrupa Parlamentosu seçimlerini pahalandıran Mitov, “Avrupa Parlamentosu’nda yeni seçimlerden sonra daha modüllü bir yapı oluştu. Fakat yine de Avrupa Birliği bütünleşme sürecini destekleyen yaklaşım sürüyor. Türkiye-AB Karma İstişare Komitesi’nin önümüzdeki periyot odaklanacağı hususlar göç, toplumsal siyasetler, girişimcilik, yapay zekâ, dijital yetkinlik ve tarım olacak. Avrupa Birliği, 2013 yılındaki Hırvatistan’ın iştirakten bu yana genişlemedi. Türkiye, batı Balkan ülkeleri ve Ukrayna da dâhil 8 ülkenin üyelik süreci devam ediyor” tabirlerini kullandı.
Toplantıda Avrupa Ekonomik ve Toplumsal Komitesi Dış İlişkiler Bölüm Başkanı Dimitris Dimitriadis ile Dışişleri Bakanlığı Avrupa Birliği Başkanlığı Mali İşbirliği ve Proje Uygulama Genel Müdürü Bülent Özcan da konuşma yaptı. Toplantıya AB Türkiye Delegasyonu Başkanı Büyükelçi Thomas Hans Ossowski de katıldı.